نحوه رنگ کردن چوب خام | رنگ آمیزی چوب + ویدیو و محصول

می‌دانیم که چوب‌های خام اغلب در رنگ‌های تیره و یک طیف رنگی خاص قرار دارند، بسیاری علاقه‌مند هستند با توجه به کاربرد مورد نظرشان رنگ چوب را تغییر دهند و حتی آن را به رنگ‌هایی همچون سفید، قرمز و غیره در بیاورند.

رنگ کاری چوب راش نظیر سایر چوب‌ها در دو مرحله فرایند ترمیم و نوشدگی را به اتمام می‌رسانند. برای این فرایند به شرح ذیل است:

  1. سنباده‌زنی
  2. تمیزکاری سطح چوب مورد نظر (پولیش)
  3. بتونه‌کاری و زیرسازی
  4. اجرای رنگ کاری چوب خام

ابزار مورد نیاز برای رنگ کاری چوب

  1. سنباده لرزان و سنباده گرد لرزان
  2. کمپرسور هوا و رطوبت‌گیر آن
  3. پیستوله رنگ کاری
  4. دریل
  5. کاردک

رنگ‌های مختلف برای رنگ کاری چوب

امروزه برای رنگ کاری چوب از روش‌ها و رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. برای مثال؛ از رنگ‌های فوری فقط برای داخل خانه استفاده می‌شود و در فضای باز کارایی زیادی ندارند. انواع روش‌های رنگ کاری چوب خام عبارتند از:

۱) رنگ فوری

این رنگ‌ها در بازار داخلی دارای نام‌های مختلفی، از قبیل رنگ خودرویی  نیم پلی استر، تمام پلی استر، سیلر، کیلر و غیره هستند. این رنگ ها در حالت عادی غلیظ و چسبناک هستند و برای به کارگیری نیاز به حلال دارند.

مطالعه بیشتر: رنگ فوری مخصوص چوب



نحوه رنگ کردن چوب خام رنگ آمیزی چوب

۲) لاک الکل

لاک الکل، نوعی رنگ ترکیبی است که بهترین نوع آن رنگی مایل به نارنجی دارد و شلاک نامیده می‌شود. از این رنگ امروزه بیش‌تر در جهت جلای چوب استفاده می‌کنند

لاک های الکل دربرابر حرارت بسیار ضعیف بوده و نمی‌توان از آنها به عنوان رنگ اصلی استفاده کرد

۳) واکس چوب

واکس چوب از روغن برزک تهیه می‌شود و در برخی موارد به عنوان رنگ نیز به کار می‌رود. اکثرا پس از اتمام کار توسط یک دستمال به آسانی واکس چوب را روی سطح کشیده و جلای منحصر به‌فردی را ایجاد می‌کند.

۴) روغن‌های گیاهی مخصوص چوب

نسل جدید رنگ های مخصوص چوب، رنگ های گیاهی هستند که برتری هایی شامل سریع خشک شدن، اجرای آسان و سریع و عدم‌نیاز به ابزار‌آلات مخصوص دارند. این رنگ ها، آسیب زیست‌محیطی بسیار کم‌تری نسبت به سایر رنگ ها داشته و جدایی از نداشتن بوی تند، در طیف‌های مختلفی در دسترس‌ هستند.

۵) رنگ روغنی

تقریبا رنگ روغنی به‌خصوصی برای چوب وجود ندارد؛ اما خلاقیت همیشه کارساز است؛ به وسیله روغن جلا (تنها رنگ روغنی مخصوص چوب) و با افزودن نسبت مناسبی از چند رنگ روغنی مخصوص فلزات می‌توان رنگ فوق‌العاده‌ای به دست آورد.

حلال پیشنهادی درودگر، تینر روغنی (مخصوص فلزات) و بنزین است که برای کارایی بهتر از بنزین استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌شود به جای رنگ روغنی از روغن‌های طبیعی مثل برزک، روغن کنجد، روغن زیتون و غیره استفاده شود.

توجه: روغن زیتون برای رنگ کاری ظروف چوبی بسیار عالی است. برای اطلاع بیشتر به مقاله آشنایی با روغن ظروف چوبی مراجعه کنید.

۶) رنگ های پتینه

رنگ‌های مخصوص پتینه کاری بر پایه آب هستند و در بیش‌تر سطوح قابلیت اجرا دارند؛ جهت استفاده از رنگ‌های پتینه به پیستوله یا ابزارآلات پیچیده نیازی نیست و یک قلم مو برای این کار کافیست؛ در صورتی که پتینه‌کار ماهری باشید، خروجی کار چوب شما بسیار چشم‌نواز خواهد بود.

۷) رنگ‌های دکوراتیو:

رنگ‌های دکوراتیو به راحتی در دسترس هستند و بعد از سنباده‌کشی سطوح می‌توان آن‌ها را اجرا کرد. تقریبا در تمام طیف‌های رنگی وجود دارند، ولی به خاطر شیمیایی بودنشان بهتر است برای وسایلی که مدام با آن‌ها سر و کار دارید، استفاده نشود. پوشش‌دهی این رنگ‌ها مناسب صنعت نیست و برای موارد معمولی به کار می‌روند.

۸) رزین اپوکسی

استفاده از رزین اپوکسی برای چوب مدتی ‌است مورد توجه قرار گرفته. رزین اپوکسی چوب را روی یک صفحه چوبی می‌توان بین ۱ تا ۳میلی‌متر ضخامت داد و نتیجه فوق‌العاده زیبایی به‌‌دست آورد.

۹) رنگ های پلی اورتان:

رنگ‌های پلی‌اورتان مخصوص چوب ضدآب هستند و در رنگ های مختلفی وجود دارند. در نتیجه آب‌گریز بودن به راحتی می‌توان از آن‌ها برای سطوح مختلف آشپزخانه و یا مکان‌های دیگر استفاده کرد.

در رنگ کاری چوب سفید یکی از مواردی که رنگ کار با آن روبه‌رو می‌شود تغییر رنگ ناشی از استفاده رنگ نیم پلی استر است که اگر از رنگ های پلی اورتان به جای نیم پلی استر استفاده شود. این مشکل کاملا حل خواهد شد.

رنگ کاری انواع چوب

رنگ کاری چوب خام: برای رنگ کردن چوب خام نیاز است طبق مراحل گفته شده، سطح مورد نظر پرداخت شود. (پرداخت کار شامل تمیزکاری، سنباده‌کشی و رفع‌گره، تمیزکاری، پولیش و در صورت نیاز پرایمر است.)

دراین مرحله از رنگ کاری چوب خام، رنگ انتخابی را با توجه به دستورالعمل اجرا شود. نکته مورد نظر در رنگ کاری چوب این است که دست‌کم دو بار محل مورد نظر را رنگ کنید.

رنگ کاری چوب سفید:

معمولا اگر رنگ چوب قدیمی و خشک شده باشد رنگ کاری چوب سفید با توجه به نوع رنگ انتخابی، کار بسیار ساده‌ای است ولی اگر بخواهیم رنگ چوب را به سفید تغییر دهیم، باید مراحل گفته شده را با دقت هر چه تمام انجام داد.

مرحله سنباده‌کشی و پولیش (سنباده نرم ترجیحا۲۲۰) بسیار مهم است؛ چراکه رنگ سفید هر زائده‌ای را بیش از آنچه که هست نشان می‌دهد.

در صورت انتخاب رنگ‌های بر پایه آب دست‌کم ۷ بار باید مرحله اجرا صورت پذیرد. توجه شود که در هر مرحله از اجرا پس از خشک شدن باید سنباده نرم کشیده شود.

در صورت تمایل به نمایش موج‌نمای چوب انتخاب رنگ‌های گیاهی مخصوص چوب انتخاب منطقی و آسانی هستند. در انتخاب انواع مختلف رنگ‌ها برای رنگ کاری چوب سفید روند تقریبا یکسان است، اما در بعضی موارد برای بستن منافذ چوب در ابتدا از سیلر یا الیف استفاده می‌شود.

رنگ کاری چوب ترموود

چوب های ترموود چوب هایی هستند که در اثر قرارگیری در معرض حرارت ساختار داخلی آن‌ها تغییر کرده و در پی آن مقاومت بسیار بالایی دارند و اغلب برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پس از فرایند حرارت دهی، این چوب ها عایق صدا، سرما و گرما شده، همچتیت در برابر پوسیدگی و خوردگی نیز مقاوم می‌شوند. رنگ چوب‌ ترموود بیشتر جهت افزایش مقاومت چوب بکار می‌رود.

انواع دیگر چوب‌ها مانند چوب گردو، افرا و غیره نیز به همان روش گفته شده رنگ آمیزی می‌شوند. در این میان رنگ کاری چوب راش با حساسیت و دقت بیش‌تری انجام می‌شود؛ چراکه باید مقاومت آن را قبل از رنگ آمیزی توسط اشباع کردن بالا برد.

رنگ کاری چوب MDF

نکته مهم در این پروسه این است که رنگ کاری چوب خام آن باید کاملا پوششی باشد. مراحل رنگ کاری MDF شامل سنباده‌کشی و پراخت، پوشاندن قسمت‌های خام توسط بتونه مل و سریش، سنباده و پولیش بتونه خشک شده روی چوب و در نهایت اجرا رنگ کاری چوب MDF است.

مطالعه بیشتر: جلای چوب

رنگ کاری چوب

تهیه رنگ ترکیبی

برای تهیه برخی رنگ‌ها مانند فندقی و گردویی نیاز است از فرآیند هم‌رنگی استفاده کنیم و در ابتدا کیلر رقیق شده را به عنوان پایه قرار دهیم.

به‌عنوان مثال برای تولید رنگ فندقی به سه رنگ مشکی فوری، اخرایی فوری و زرد گل ماش نیاز داریم.

ابتدا اخرایی طبق نسبت به پایه (کیلر رقیق شده) افزوده شود تا پایه کاملا رنگ اخرایی به خود بگیرد، سپس رنگ زرد گل ماش را به همین ترتیب اضافه می‌کنیم و در آخر مشکی اضافه می‌شود.

برای تهیه رنگ گردویی به همین صورت باید پیش رفت با این تفاوت که پس از زرد گل ماشی، رنگ زرد را نیز بایستی اضافه کرد.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴/۵ - (۴ امتیاز)
© کپی رایت 1402 ؛ تمامی حقوق وب سایت نزد درودگر محفوظ می‌باشد. | طراحی سایت و سئو سایت توسط شرکت سئو البرز انجام شده است

تماس با ما