بهترین روغن چوب_های موجود در بازار کدام اند؟

بهترین روغن چوب‌های موجود در بازار کدام اند؟

چوب‌ها نیز مانند هر وسیله دیگری برای افزایش ماندگاری نیازمند حفاظت از آن هستند.. یکی از روش‌های حفاظت از انواع چوب‌های مختلف، استفاده از انواع روغن چوب است.

اگر با دنیای چوب آشناباشید، به خوبی از تنوع و گستردگی آن آگاهید. در گذشته برای محافظت از انواع مختلف چوب، از مواد خاصی استفاده می‌شد. سیلر و کیلر و نیم پلی استر برخی از این مواد، محافظت کننده و پوشش دهنده چوب بودند. اما با گذشت زمان و تغییرات در صنعت رنگ و روغن چوب، این مواد نیز تغییراتی را تجربه کردند.

تغییراتی که در نهایت منجر به استفاده از روغن برای پوشش و محافظت از چوب‌ها شد. روغن‌های چوب، مزیت‌های بسیاری را نسبت به موادی که در گذشته برای فینیشینگ استفاده می‌شدند، دارند. پوشش نهایی بر روی چوب، هم اکنون با انواع روغن چوب صورت می‌گیرد. اتفاقی که توانسته است به خوبی از انواع مختلف چوب محافظت کند.

در ادامه قصد داریم تا با برخی از این انواع مختلف روغن چوب موجود در بازار آشنا شویم، آن‌ها را به خوبی بشناسیم و از کاربردهای آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنیم. در صورتی که به دنبال پیدا کردن روغن چوب مورد نظر خود هستید، این مقاله می‌تواند به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کند. امید است تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

انواع مختلف روغن چوب

همان‌طور که گفتیم، روغن‌های چوب موجود در بازار از انواع مختلفی برخوردار هستند. این روغن‌ها می‌توانند گیاهی یا شیمیایی باشند، ساخته شده در خارج یا داخل کشور باشند، امکان استفاده از آن‌ها به عنوان رنگ ممکن است فراهم باشد و بسیاری از ویژگی‌های دیگر. ویژگی‌هایی که در انواع مختلف روغن چوب، متفاوت است. اگر برای خرید روغن چوب دچار تردید هستید، در ادامه همراه ما باشید تا با برخی از انواع روغن چوب آشنا شوید:

روغن چوب

مطالعه بیشتر: انواع روغن گیاهی چوب

  1. روغن برزک یا روغن کتان

    یکی از انواع روغن‌های چوب که برای جلا دادن چوب استفاده می‌شود، روغن بزرک است. این روغن که ماهیت گیاهی دارد، تقریبا بی‌رنگ است. البته در برخی موارد رنگی متمایل به زرد نیز ممکن است داشته باشد. از این روغن می‌توان به تنهایی یا در مخلوط با دیگر روغن‌ها استفاده کرد.
    البته گفتنی است که استفاده از این روغن به تنهایی برای فینیشینگ یا مرحله پرداخت چوب می‌تواند موجب دردرسرهایی شود، زیرا این روغن بسیار آرام خشک می‌شود. به همین دلیل با جوشاندن این روغن، از محصولی ضخیم‌تر استفاده می‌شود که مدت زمان کوتاه‌تری را هم برای خشک شدن دارد.

  2. روغن چوب چینی یا تانگ

    این روغن همان‌طور که از نامش پیدا است از دانه درخت تانگ به دست می‌آید که درخت بومی کشور چین است. این روغن که جزئی از انواع روغن چوب خشک است، به عنوان پوششی ضدآب استفاده می‌شود. ضمنا این روغن، خود در رده بهترین رنگ‌های شفاف قرار می‌گیرد.
    روغنی که می‌توان از آن برای محافظت و ساختن ظاهر زیباتری در وسایل چوبی استفاده کرد. ضمنا این روغن چوب، به دلیل ساخته شدن از محصولات گیاهی، با طبیعت سازگار است و آسیبی را به طبیعت وارد نمی‌کند.

  3. روغن چوب ممرز

    یکی دیگر از انواع روغن‌های گیاهی که برای براق کنندگی و محافظت از چوب استفاده می‌شود، روغن چوب ممرز است. این روغن چوب که دارای جلوه نهایی مات است، کاملا گیاهی و خوراکی است!
    به همین دلیل از این روغن چوب، برای وسایلی چون اسباب بازی‌های کودکان استفاده می‌شود. در صورتی که مات بودن این روغن چوب، برای شما خوشایند نیست، می‌توانید پس از استفاده از آن، بر روی آن از براق کننده استفاده کنید. به این ترتیب ظاهری براق برای محصول چوبی خود به ارمغان می‌آورید.

  4. روغن گیاهی مونوکورت

    یکی دیگر از انواع روغن‌های چوب که برای حفاظت و طول عمر بیشتر چوب استفاده می‌شود، روغن مونوکورت است. روغنی گیاهی که فاقد هرگونه حلال و مواد آلی است. همچنین این روغن می‌تواند خاصیت ضد آب به چوب ببخشد و از آن دربرابر آب محافظت لازم را داشته باشد.
    این روغن با شعار فقط یک لایه رنگ کنید وارد بازار شد. شعاری که توانست این روغن را معروف کند. البته که این جمله فقط یک شعار نبود. بلکه به مرور مشخص شد، واقعیت این روغن، همین است. برای استفاده از آن، بیش از یک لایه رنگ کردن لازم نیست!

  5. روغن چوب آرتک

    یکی دیگر از انواع روغن چوب موجود در بازار، روغن چوب آرتک است.. این روغن چوب، به دلیل داشتن خواصی چون ضد آب بودن و خوراکی بودن آن، برای ظروف چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری اط لیوان‌ها، بشقاب‌ها و تخته‌های سرو از جنس چوب، با این روغن چوب، تثبیت شده‌اند. یکی دیگر از دلایل استفاده از این روغن چوب، عدم خراشیدگی چوب، پس از استفاده از آن می‌باشد.

خلاصه نکات پایانی مقاله

اگر این مقاله را به دقت خوانده باشید و همراهی‌مان کرده باشید، اکنون به خوبی می‌دانید که استفاده از انواع روغن چوب، چقدر در وسایل چوبی اهمیت دارد. حال علاوه بر این نکات، با انواع روغن چوب‌هایی که در بازار موجود هستند نیز آشنا شده‌اید.

البته باید بدانید که این روغن‌ چوب‌های نام برده، تنها بخشی بسیار کمی از انواع روغن چوب موجود در بازار بودند. انواع بسیار دیگری از روغن چوب در بازار موجود هستند که در این مقاله فرصتی برای پرداختن به آن نبود.

به هرحال با مقایسه همین انواع مختلفی که از روغن چوب نام برده شد، شما می‌توانید که به گزینه مورد نظر خود برسید. البته لازم است پیش از هرچیزی، کاربرد خود را مشخص کنید و پس از آن با استفاده از این موارد، گزینه خود را بیابید. امید است در انتهای این مقاله توانسته باشید، روغن چوب مورد نظر خود را برای استفاده بیابید.

چند مورد از روغن های مخصوص چوب را نام ببرید؟

روغن تانگ یا روغن چوب چینی که به چوب خاصیت ضد آب می دهد و برای شست و شو با مشکلی مواجه نمی شود، این روغن در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و برای جلا بخشیدن به وسایل چوبی و تزئینی منزل به کار می رود. این روغن بعد از استفاده سریعا خشک می شود. روغن شلاک از رنگ های زینتی است که برای زیبایی و جلاسازی چوب به کار می رود و در دو نوع مایع و جامد وجود دارد. روغن برزک از روغن های گیاهی است که برای زیر سازی به کار می رود، این روغن در بافت چوب نفوذ کرده و به آن خاصیت ضد آبی می دهد. سیلر و کیلر از روغن های شیمیایی است که برای پر کردن منافذ چوب به کار می روند، از پوسته پوسته و ترک خوردگی چوب جلوگیری می کنند. از دیگر روغن های چوب می توان به واکس چوب ها، لاک الکل ها، وارنیش ها و رنگ ماناد اشاره کرد.

چگونه از روغن چوب نگهداری کنیم؟

روغن های چوبی در اثر مجاورت با هوا سریعا خشک می شوند، به همین دلیل باید در ظرف مخصوص و جای خشک و خنک نگهداری شوند. درب محصول را محکم بسته و برای استفاده از روان بودن آن مطمئن شوید، اگر درب ظرف محکم بسته شده باشد تا ۵ سال هم سالم باقی می ماند.

روغن گیاهی چوب چه کاربردی دارد؟

این روغن برای ایجاد پوشش نهایی چوب یا اصطلاحا فیشینگ چوب به کار می رود و برای اجرای این روغن نیاز به دانش و تخصص خاصی ندارید. آشنایی ابتدایی به چوب و اصول رنگ آمیزی است، استفاده از این محصول جهت پوشش دهی چوب کافی است، استفاده از این محصول آسان است و هیچ محدودیتی برای استفاده ندارد، تقریبا برای هر نوع سطوح چوبی، می توانید از این روغن گیاهی استفاده کنید.

مزیت های استفاده از روغن گیاهی چوب را نام ببرید؟

باید برای ظرف چوب ها محصولی استفاده کنید که کاملا گیاهی و بهداشتی باشد، چون مواد شیمیایی به سلامتی انسان آسیبی وارد می کنند. ترمیم چوب انواع چوب های موجود در محیط داخلی و خارجی قابلیت ترمیم دارند، ولی روغن گیاهی چوب، دارای هزینه ترمیم و نگهداری به مرتب کمتری نسبت به چوب هایی که از روغن و رنگ های شیمیایی استفاده کرده اند دارد.

 

 

روغن پارکت چیست؟

پارکت ها و کف پوش های چوبی به پوششی نیاز دارد، پارکت ها دائما در معرض سایش هستند، برای رنگ کاری آن ها از رنگ هایی استفاده کنید که دارای خاصیت نفوذ ناپذیری و ضد خش می باشند. رنگ های شیمیایی هم چون سیلر، کیلر، پلی استر و روغن جلا برای پارکت های چوبی مناسب نمی باشند و به راحتی دچار  خط و خش و سایش می شوند.

امتیاز
© کپی رایت 1402 ؛ تمامی حقوق وب سایت نزد درودگر محفوظ می‌باشد. | طراحی سایت و سئو سایت توسط شرکت سئو البرز انجام شده است

تماس با ما