چندمدل روغن گیاهی داریم و کدام برای کار ما مناسب تر است؟

چندمدل روغن گیاهی داریم و کدام برای کار ما مناسب تر است؟

روش‌های مختلفی برای رنگ کردن چوب وجود دارد. در هر یک از این روش‌ها از مواد متفاوتی استفاده می‌شود. در گذشته جهت رنگ آمیزی چوب بیش‌تر از مواد شیمیایی نظیر سیلر و کیلر استفاه می‌شد؛ اما تاثیر مضر مواد شیمیایی بر روی سلامت انسان‌ها سبب شده تا امروزه از مواد طبیعی نظیر روغن گیاهی صنعتی برای رنگ کردن چوب استفاده شود.

در ادامه به توضیح بیش‌تر در مورد انواع روغن گیاهی چوب می‌پردازیم. برای آگاهی بیش‌تر در این مورد تا پایان با ما همراه باشید.

روغن گیاهی چوب

روغن‌های گیاهی از جمله موادی هستند که از گذشته تا به امروز جهت رنگ‌کاری چوب مورد استفاده قرار می‌گرفتند‌. از جمله این روغن‌ها می‌توان به روغن بزرک، روغن کنجد، روغن کتان و… اشاره کرد.

ناگفته نماند که استفاده از روغن‌ها به صورت خام بدون مشکل‌ نبوده است. به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده رنگ چوب با استفاده از فناوری جدید اقدام به تولید نسل جدید پوشش گیاهی برای چوب کرده‌اند. ویژگی اصلی این نوع روغن‌های تولیدی طبیعی بودن آن‌ها است. شرکت‌های تولیدکننده با ایجاد تغییراتی در ترکیب این روغن‌ها مشکلاتی را که در صورت استفاده از آن‌ها بروز می‌داده، رفع کرده‌اند.

انواع روغن گیاهی چوب به‌ دلیل طبیعی بودن و نداشتن مشکلات روغن خام از محبوبیت بیش‌تری برخوردار هستند. استفاده از این نوع روغن‌ها تاثیری بر روی بافت چوب ندارد. اغلب رنگ‌های شیمیایی چوب با ایجاد یک لایه روی سطح چوب سبب تغییر بافت چوب می‌شوند؛ اما روغن‌های گیاهی هیچ تغییری بر روی بافت چوب ایجاد نمی‌کنند، در نتیجه زیبایی بافت چوب حفظ می‌شود.

کاربرد روغن گیاهی چوب

از این روغن جهت ایجاد پوشش نهایی چوب یا به اصطلاح فینیشینگ استفاده می‌شود. استفاده از این روغن بسیار آسان است. رنگ‌کاری چوب با روغن گیاهی چوب نیاز به تخصص خاصی ندارد. آشنایی ابتدایی با چوب و اصول رنگ کردن برای استفاده از این محصول جهت پوشش‌دهی چوب کافی است‌. علاوه‌بر آسان بودن استفاده از روغن گیاهی چوب این محصول هیچ محدودیتی ندارد و برای تمام سطوح چوبی قابل استفاده است.

رنگ پارکت

پارکت و کف‌‌پوش‌های چوبی نیز همانند دیگر سطوح چوبی نیاز به پوشش دارند. با توجه به کاربرد پارکت و این موضوع که پارکت دائما در معرض سایش است، جهت رنگ‌کاری آن باید از رنگ چوب‌هایی استفاده کرد که علاوه‌بر خاصیت نفوذ خوب به درون چوب ضدخش نیز باشند.

در گذشته از مواد شیمیایی جهت رنگ‌کاری پارکت و کف‌پوش استفاده می‌کردند. استفاده از مواد شیمیایی نظیر سیلر، کیلر، پلی‌استر و روغن جلا سبب ایجاد یه لایه رو سطح چوب می‌شود. این مواد به درون منافذ موجود در سطح چوب نفوذ نمی‌کنند، به‌همین دلیل بر اثر رفت و آمد و سایش سطح چوب پارکت و کفپوش خش‌دار می‌شود.

اما در مقابل روغن‌های گیاهی خاصیت نفوذ به درون چوب را دارند. در اثر نفوذ روغن گیاهی به درون چوب یک پیوند مولکولی به وجود می‌آید. در نتیجه این فرایند سبب مقاومت بیش‌تر سطح چوب در برابر خراشیده شدن می‌شود.

معرفی محصول: رنگ چوب مخصوص پارکت

رنگ فضا باز

استفاده از چوب تنها به فضای درونی ساختمان‌ها ختم نشده و از آن به عنوان نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود. از دیگر موارد استفاده از چوب برای فضای باز می‌توان به این موارد اشاره کرد: آلاچیق، کفپوش فضای باز، پرگولا، مبلمان شهری و غیره اشاره کرد.

استفاده از روش‌های قدیمی برای رنگ‌کاری چوب در فضای باز برای سازه چوبی مشکل‌ساز است. بنابراین بهترین راه‌ حل برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن در سطح چوب و سایر مشکلات احتمالی، استفاده از روغن گیاهی مخصوص چوب است.

روغن گیاهی برخلاف مواد شیمیایی لایه ضخیمی روی سطح چوب ایجاد نمی‌کند. این مواد با برقراری پیوند مولکولی با چوب یک لایه نازک روی سطح چوب ایجاد می‌کنند. لایه ایجاد شده از جنس مواد روغنی، چوب را در مقابل رطوبت و اشعه‌های مضر خورشید مقاوم می‌کند.

رنگ بندی روغن گیاهی چوب

رنگ‌بندی روغن گیاهی چوب

روغن های گیاهی دارای رنگ بندی خبوده که به شما در ترکیب رنگ و تهیه رنگ های جدید نیز کمک می‌کند. از آنجایی که ساختار مولکولی روغن ها در هنگام ساخت دارای تفاوت هایی است، بهتر از برای ترکیب روغن نیز از محصولات یک شرکت استفاده کنید تا با مشکل روبرو نشوید.

مطالعه بیشتر: آموزش تهبه رنگ چوب فندقی

مزایا روغن گیاهی چوب

روغن‌‌های گیاهی خصوصیات و مزایای زیادی دارند که در ادامه به توضیح در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

مهم‌ترین مزیت روغن گیاهی چوب طبیعی بودن آن است. اهمیت طبیعی بودن رنگ استفاده شده برای رنگ‌کاری محصولات چوبی زمانی مشخص می‌شود که این محصولات با سلامت انسان در ارتباط باشند. به‌عنوان مثال محصولاتی نظیر کاسه، لیوان و غیره که مواد غذایی با آن‌ها در ارتباط است باید از رنگ‌های طبیعی برای رنگ‌کاری آن‌ها استفاده شود تا سلامت شما و را تهدید نکند.

رنگ های طبیعی ضد آب هستند. تمامی رنگ های طبیعی و شیمیایی دارای خاصیت آب گریزی هستند. تنها تفاوت در نحوه قرارگیری آنها بر روی چوب است. رنگ شیمیایی یک لایه ضخیم بر روی چوب ایجاد می‌کند که با ضربه با ساییدگی، این قابلیت را از دست خواهد داد ولی در رنگ چوب طبیعی، به دلیل نفوذ در چوب، هم بافت چوب را برای مدت طولانی تری شفاف و تازه نگه میدارد و هم از آسیب های طبیعی جلوگیری می‌کند.

رنچ های طبیعی دارای قابلیت ترمیم پذیری دارند. ترمیم و بازسازی رنگ‌های شیمیایی علاوه‌بر زمان‌بر بودن هزینه بالایی نیز دارد؛ اما روغن‌های گیاهی این محدودیت‌ها را ندارند. بازسازی آن‌ها نیاز به تخصص و هزینه زیادی نداشته به آسانی با استفاده از یک قلمو قابل ترمیم هستند؛ ولی برای ترمیم رنگ شیمیایی باید از افراد متخصص استفاده کرد. این کار نیاز به تجهیزات خاص داشته و هزینه‌بر است.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز
© کپی رایت 1402 ؛ تمامی حقوق وب سایت نزد درودگر محفوظ می‌باشد. | طراحی سایت و سئو سایت توسط شرکت سئو البرز انجام شده است

تماس با ما